Ansu Fati-salg frigør millioner til nye indkøb
FCBARCELONA.DK - 02.06.26
Barca arbejder intensivt på at forbedre klubbens økonomiske råderum inden sommerens transfervindue. Salget af Ansu Fati til Monaco sikrer nu klubben en vigtig økonomisk gevinst og frigør vitale midler i lønbudgettet.
Den næsten færdiggjorte handel med Monaco er et afgørende skridt i retning af, at klubben igen kan operere under den såkaldte 1:1-regel på transfermarkedet. Dette scenarie, som tidligere blev muliggjort af Robert Lewandowskis farvel og nye indtægter fra stadion, betyder, at klubben nu kan geninvestere hver eneste krone, de sparer eller tjener på spillersalg.
Inden Ansu Fati drog til Frankrig på lån, blev hans kontraktforhold justeret. Oprindeligt stod han til at tjene i alt 26 millioner euro brutto over de næste to sæsoner. For at hjælpe klubben indgik parterne en aftale om at sprede denne betaling over tre år i stedet for to, hvilket bragte den årlige lønudgift ned på cirka 8,6 millioner euro.
Artiklen fortsætter under billedet

Med det permanente salg slipper Barca nu for at betale de resterende år af kontrakten. Samlet set frigør klubben 17,2 millioner euro i lønsum over de kommende to sæsoner. Det er penge, som lander direkte i kassen til nye registreringer af spillere, og som lægges oven i de store beløb, man allerede har sparet efter Lewandowskis afgang.
Handlen falder på plads, da Monaco har valgt at udnytte den købsoption på 11 millioner euro, som blev aftalt i forbindelse med lejeaftalen. Udover de mange sparede lønkroner får Barca altså også en kontant overførsel, som styrker transferbudgettet markant.
Takket være 1:1-reglen kan sportsdirektør Deco og resten af ledelsen nu bruge både de 11 millioner fra salget og de sparede lønkroner i deres fulde omfang. Det står i skarp kontrast til de seneste sæsoner, hvor klubben kun måtte genbruge en lille brøkdel af deres indtægter på grund af ligaens strenge økonomiske restriktioner.

// Ansu Fati