Barca har siden starten af sidste sæson spillet sine hjemmekampe på Estadi Olímpic, da Spotify Camp Nou er under en større ombygning. Salget af sæsonkort har dog haltet gevaldigt siden skiftet til den midlertidige hjemmebane.
Siden skiftet til Estadi Olímpic på Montjuic-bjerget, har Barca haft svært ved at tiltrække tilskuere. Catalanerne forventer dog at kunne vende retur til Spotify Camp Nou omkring årsskiftet, hvor kapaciteten i første omgang bliver i omegnen af 65.000 tilskuere.
Artiklen fortsætter under billedet
På Montjuïc har Barca plads til små 50.000 fans, og ledelsens håb har de sidste to sæsoner været at kunne sælge 27.500 sæsonkort. Catalanerne har dog været noget fra at ramme den målsætning, og selvom man i denne sæson har set en stigning på 23%, endte salget kun på 22.600.
Barca er derfor kun på 15. pladsen på avisen Sports liste over de klubber med flest solgte sæsonkort i La Liga. Og højst overraskende er det, at fire Segunda-hold har solgt flere sæsonkort end Barca, deriblandt Deportivo La Coruña, Real Zaragoza og Real Oviedo.
Det er samtidig heller ikke gået ubemærket hen i Catalonien, at Espanyol for anden sæson i streg har solgt flere sæsonkort end Barca. Og ikke overraskende finder man Real Madrid og Atlético Madrid i toppen af listen med cirka 60.000 solgte sæsonkort.
Det lave antal kan dels tilskrives den lavere tilskuerkapacitet på Estadi Olímpic, dels at stadion ligger noget utilgængeligt oppe på Montjuic-bjerget, uden P-pladser eller megen offentlig transport. Situationen vil naturligvis ændre sig, så snart man er tilbage på Spotify Camp Nou, hvor man tidligere har solgt flere end 70.000 sæsonkort, hvilket vil være klart det højeste i La Liga. Returen vil samtidig give økonomien et stort velomment løft
// Estadi Olímpic Lluís Companys